Chleb żytni to inny poziom wypiekania, a wcześniej tworzenia, chleba. Ciasto jest lepkie, a chleb tak nie rośnie. Ale smak jest wspaniały i każdy powinien spróbować zrobić takie ciasto. Dużo łatwiejszy, prostszy niż pszenny. Hydracja tego ciasta to 80%. Zaczynamy!

Składniki

  • mąka żytnia – typ 720 – 450 g.,
  • zakwas żytni (100% hydracji) – 100g.,
  • woda – 350g.,
  • sól – 6-7g.

Składniki pomieszaj w mikserze. Możesz też wymieszać ręcznie, ale z góry uprzedzam – ciasto będzie się lepić do rąk i o frustrację bardzo łatwo. Po wymieszaniu składników odstaw ciasto do podrośnięcia na ok. 2 godziny. Ciasto po tym czasie nie nabierze charakteru, ale ten czas jest potrzebny między innymi do tego, aby mąka wchłonęła całą wodę.

Pojawią się jakieś bąbelki, ale ciasto za bardzo nie wyrośnie. Po tym czasie wyjmij ciasto na blat opruszony mąką i lekko je spłaszcz palcami. Następnie spróbuj złożyć ciasto – to znaczy zrobić zakładki jak w chlebie pszennym (link tutaj) – ale nie przejmuj się pękaniem ciasta z boku – to normalne! Uformuj kulę w taki sposób, by ciasto było gładkie i jednolite.

Włóż ciasto do koszyka. Polecam taki z lnem – mniej przywiera wtedy do koszyka, a len łatwo wyczyścić z mąki (oczywiście przed włożeniem ciasta do koszyka obsyp i ciasto i len mąką / lub koszyk jeśli nie masz lnu). Zostaw do wyrośnięcia na kolejne dwie godziny.

Po godzinie włącz piekarnik z włożonym garnkiem i nagrzej go do 230 st. C przez ok. godzinę. Po tym czasie wyjmij chleb delikatnie na deskę i spróbuj naciąć jakiś wzorek. Możesz też zostawić tak ciasto na 5 minut – samo zacznie się rozchodzić i pojawią się pęknięcia – wtedy chleb jeszcze bardziej naturalnie będzie wyglądać.

Wstaw do piekarnika na 15 minut pod przykrywką na 230 st. C grzanie góra-dół. Po kwadransie zdejmij pokrywkę i piecz jeszcze przez pół godziny w temperaturze 210 st. C.

Po upieczeniu odstaw na kratkę do wyrośnięcia.

Smacznego!